Viena no jaukākajām Ventspils izpriecām, kas garantē nepastarpinātu pārcelšanos citā laiktelpā, ir brauciens ar Mazbānīti Piejūras brīvdabas muzejā. Ar ātrumu 20km/h noteikti var nokļūt tieši laikā un tieši tur, kur glabājas jaukākās atmiņas vai sapņi. Tāpēc vairāk kā 100 gadus senā lokomotīve ir ne tikai transporta līdzeklis, ar kuras palīdzību no stacijas Muzejs var nokļūt Kalna stacijā, bet arī apbrīnas vērts, saudzējams un lolojams muzeja eksponāts.

Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā šaursliežu dzelzceļa ekspozīciju sāka veidot 1963. gadā, nozīmīgi papildinot 2010.gadā. Latvijā šobrīd atrodas sešas Ml tipa lokomotīves, no kurām tikai divas (Ml-611 un Ml-631) ir darba kārtībā un tās abas atrodas Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā. Abas tvaika lokomotīves būvētas 1916.gadā Vācijas lokomotīvju fabrikā Henschel& Son, tika radītas un izmantotas speciāli frontes apgādes vajadzībām Pirmajā pasaules karā, viena no Ml lokomotīvēm, kas kursē Piejūras parkā ir Dzelzceļa muzejs / Latvian Railway History Museum krājuma priekšmets, kas laipni deponēts kolēģiem Ventspilī.

Ja pasažierim varbūt nav svarīgi, pa kādu sliežu platumu viņš ceļo ar vilcienu vai kāda tipa lokomotīve vilcienu ved, tad dzelzceļniekiem un dzelzceļa vēstures pētniekiem tie ir ļoti nozīmīgi tehniskie rādītāji.

Latvijas Dzelzceļu virsvalde (20.gs.20 gadi)  šaursliežu dzelzceļiem ar 600 mm sliežu platumu piešķīra apzīmējumu – lauku platuma dzelzceļi. Neskatoties uz bānīšu mazo ātrumu – līdz 20 km/h, tas gandrīz 60 gadus bija vienīgais drošais transporta līdzeklis pasažieru, dažādu lauksaimniecības produktu un meža materiālu nogādāšanai uz lielpilsētām gan ziemā, gan vasarā. Vilcienos bija iekārtoti pat speciāli ledus vagoni piena un gaļas produktu transportēšanai. Latvijas šaursliežu dzelzceļi nepārtraukti darbojās arī Otrā pasaules kara gados, bet arvien straujāk attīstoties autotransportam, pēc 20.gs. 50.gadiem, šaursliežu dzelzceļi sāka zaudēt savu nozīmi. Jau 1961. gadā visās lauku platuma dzelzceļu līnijās pārtrauca pasažieru vilcienu satiksmi, turpmāk veicot vienīgi preču un kokmateriālu transportēšanu.. Pēdējo Latvijas 600 mm dzelzceļu līniju Viesīte-Daudzeva slēdza 1972. gada augustā.

Tāpēc brauciens ar Mazbānīti Piejūras brīvdabas muzejā ir līdzvērtīgs pastaigai ar vecvecmāmiņu – saudzīgi un ar mīlestību.

Informācija par vilciena kustības sarakstu http://muzejs.ventspils.lv/piejuras-brivdabas-muzejs/mazbanitis/kustibas-saraksts/

Mazbānītis pirms restaurācijas. Ventspils muzejs
Mazbānītis 2010.gadā