Ventspils muzejā Livonijas ordeņa pilī līdz pat martam būs skatāma izstāde “Nolakotā pasaule”, kas iepazīstina ar tradicionālajiem japāņu sadzīves priekšmetiem, kuru rotāšanai izmantota japāņu laka. Ventspils muzejs vēlas sniegt ieskatu šajā izstādē, kamēr nav iespējams to apmeklēt klātienē.

Japāņu laka tiek iegūta no sumahu dzimtai piederošā uruši jeb lakas koka Toxicodendron vernicifluum – tā viens no tuvākajiem pazīstamākajiem “radiniekiem” ir mango.

Lakas koka sveķus iegūst, lakas koka stumbrā veicot vairākus iegriezumus.

Pelēcīgie, salīdzinoši ūdeņainie sveķi ir vācējiem bīstami – ne velti koka latīniskais nosaukums ir “toksiskais koks”( toxicodendron). Tajos ietilpstošā viela urušiols izraisa smagu ādas dermatītu. Tiesa, saskarsmē ar skābekli, sveķi strauji polimerizējās un sacietējusī kārtiņa ir cilvēka veselībai pilnīgi nekaitīga.

Uruši

 Sacietējusī, plastmasai līdzīgā kārta, kādu veido polimerizējušies uruši sveķi, jau izsenis piesaistījusi Dienvidaustrumāzijas tautu, bet it īpaši – japāņu – uzmanību. Uruši sveķu īpašības pamanītas jau akmens laikmetā, kad Japānas salu iedzīvotāji izmantoja tos akmens bultu un šķēpu smaiļu iestiprināšanai koka kātos. Vēlākajos gadsimtos uruši lakas pielietojums strauji attīstījās. Uruši lakas kārtiņa, kas labi savienojas ar jebkuru materiālu, nodrošina ideālu aizsardzību pret ārējo apstākļu bojājumiem.

Ar laku pārklāja ne tikai koka izstrādājumus – lakoja arī metālu – ieroču un aizsargbruņojuma daļas, samuraju cepures -, papīru – darinot pat lakotus papīra šķīvjus, audumu, keramiku. Uruši laku militāriem mērķiem (aizsardzībai pret koroziju) izmantoja pat vēl Otrā pasaules kara laikā.

Lakošanas tehnikas

Laika gaitā tika izstrādātas daudzveidīgas uruši lakošanas dekoratīvās tehnoloģijas. Sākotnēji ar šķīdinātāju sašķidrinātie sveķi tika uzklāti bez jebkāda krāsu pigmentu piejaukuma, veidojot puscaurspīdīgu lakojuma kārtu. Lai iegūtu dekoratīvi iespaidīgāku lakojumu, lakai pievienoja dzelzs oksīdu, iegūstot piesātināti melnu, spīdošu pārklājumu. Pēdējos trīs – četrus gadsimtus iecienīto sarkano lakas krāsu ieguva ar dzīvsudraba oksīda palīdzību. Pakāpeniski attīstījās arī dekoratīvas tehnoloģijas, kurās lakai pievienoja gan dārgmetālu – zelta un sudraba – pulveri, gan perlamutru. Perfekta lakota izstrādājuma darināšana bija un joprojām ir sarežģīts un laikietilpīgs process. Minēts, ka sarežģītāko uruši lakas izstrādājumu izgatavošana varēja prasīt pat 10 gadus!

Lai gan pamatprocess – sākotnējo kārtu uzklāšana, žāvēšana un pulēšana – gandrīz nekad neatšķīrās, tālākajā dekoratīvajā apstrādē izšķīra vairākus tehniski mākslinieciskos risinājumus.

Dažas populārākās no daudzajām tehnikām un stiliem:

Maki-e – zīmējums vai ornaments uz lakotas virsmas tiek veidots, izmantojot laku, kurai ar bambusa caurulīti vai otu uzklāj plānu zelta vai cita metāla pulveri. Izveidotais dekors parasti ir nedaudz reljefs, lakojuma kārtas vairākas.

Raden – lakā, parasti melnā, tiek iestrādāts perlamutrs, veidojot vai nu raibu rakstu, vai noteiktu zīmējumu.

Chinkin– lakotā virsmā ar smalku kaltu tiek iegravēts ornaments vai zīmējums, padziļinājuma līnijā ieklāta neiekrāsota laka un uzklāts lapu zelts vai zelta pulveris. Pēc pulēšanas virsmā redzams iegravēto zelta līniju raksts.

Negoro – tehnika vai stils, kurā melnajai pamatkārtai uzklāj plānu, neregulāru sarkanas lakas kārtu. Atsevišķās vietās redzamā melnā slāņa punkti vai līnijas rada dabiska, ar vecumu saistīta nodiluma iespaidu.

Tsugaru – tehnika, kurā laka tiek neregulāri biezi uzklāta un pulēta daudzās kārtās, veidojot savdabīgu neregulāru rakstu. Nereti iegūtais dekoratīvais klājums pēc līdzības tiek dēvēts par “rīsu sēnalu rakstu”.

Džingasa, japāņu samuraju cepure, koks, laka, 19.gs. vidus-otrā puse. Plakanās, platās cepures pamatuzdevums bija aizsargāt tās valkātāju no saules svelmes vasarā. Saules iedeguma neskarta āda vēsturiski tika uzskatīta arī par augstāka sociāla stāvokļa pazīme, norādot, ka cilvēkam nav bijis jāstrādā brīvā dabā. Lakoto cepuri rotā japāņu kultūrai raksturīga zīme “mon” – savdabīgs ģerboņa paveids, kas norādīja uz piederību vai kalpošanu noteiktam klanam.
Sakazuki – sake trauks, koks, laka ar rotājumu chinkin tehnikā, 20.gs. pirmā puse. Lēzenie koka trauki – sakazuki – bija paredzēti sake baudīšanai, parasti svinīgos pasākumos (jaungada svinībās, sinto laulību ceremonijās u.c.). Chinkin tehnikā lakotajā virsmā iegravēja attēlu un tad tajā iestrādāja pulverveida zeltu. Šī tehnika ļāva panākt lielāku zīmējuma detalizācijas pakāpi. Attēlotie īrisi ir ne tikai tradicionāls vasaras zieds, bet, saskaņā ar tautas ticējumiem, arī aizsargs pret raganām un ļaunajiem gariem. Līdzīgi kā pīlādzis latviešu ticējumos.
Budistu altāra piederums – paliktnis, koks, laka tsugaru tehnikā, 20.gs. pirmā puse. Tsugaru tehnikā dažādi iekrāsota laka tika uzklāta vairākās kārtās, panākot savdabīgu sapludināta akvareļa rotājošu efektu. Nereti iegūtais dekoratīvais klājums pēc līdzības tiek dēvēts par “rīsu sēnalu rakstu”. Necke, figūriņa-piekariņš, koks, laka negoro tehnikā, 20.gs. sākums. Neckei bija ne tikai dekoratīva, bet arī tīri praktiska funkcija. Figūriņā tika ievērta aukla un tai pievienots maks, kārbiņa, smēķēšanas piederumi vai kāds cits priekšmets. Auklu ar necki aizvēra aiz jostas un piekariņš neļāva pievienotajiem priekšmetiem izslīdēt. Ņemot vērā to, ka kimono nebija kabatu, šāds dažādu priekšmetu līdzi nēsāšanas paņēmiens bija vispārizplatīts.
Tējas uzglabāšanas trauks natsume, koks, laka negoro tehnikā, 20.gs. sākums – pirmā puse. Natsume trauks paredzēts zaļās pulverveida tējas mača uzglabāšanai. Mača tiek izmantota tradicionālajā japāņu tējas ceremonijā.
Tējas uzglabāšanas trauks natsume, koks, laka raden tehnikā ar perlamutru, 20.gs. sākums – pirmā puse. Natsume trauks paredzēts zaļās pulverveida tējas mača uzglabāšanai. Tieši mača tiek izmantota tradicionālajā japāņu tējas ceremonijā. Raden tehnikā svaigā lakojumā tika ”iespiesti” no perlamutra izgriezti dekoratīvi elementi vai arī visa lakotā virsma rotāta ar nelieliem perlamutra gabaliņiem.